מרדכי כפרי
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

אנדרטה לבני מושב כפר הס שנפלו במלחמות ישראל

האנדרטה ניצבת במרכז גן הזיכרון של הישוב.
פסל אבן של ציפור פצועה, חצובה באבן כורכר, חוסה בצל עלה ונושאת ראשה לשמיים.
הפסל ניצב על כן משושה, שכתליו אבנים מסותתות. בין האבנים לוחות, ועליהם חרוטים שמות 20 המונצחים ונסיבות נפילתם. כן זה הוקם בשנות ה-50, ותיפקד כאנדרטה עד להוספת פסל הציפור הפצועה.
האנדרטה ניצבת על מבנה של אנדרטה ישנה שמהווה את הבסיס. לאנדרטת האבן תנועת עלה – סמל לפרדסי השרון, נביטה וצמיחה כלפי מעלה. בחיק העלה: הזרע, לידה מחדש; ציפור עם ביצה. קינון -סמל להתיישבות. למטה שני שופרות המסמלים את הקריאה להתיישבות. חריש ותלמים. מאחור: צורה של טיל (המלחמה). 1968.

שנת הקמה:

מיקום:

חומר:

מידות:

על האנדרטה בכפר הס

בשנת 1968 פנה מושב כפר הס לכפרי וביקש שידרוג של אנדרטה קיימת, לחללי מלחמת העצמאות. יש חללים נוספים והם היו רוצים משהו אומנותי. סקיצה חופשית ראשונית על נייר בריסטול והרעיון התקבל.
האנדרטה הייתה מיבנה משושה, שעל צלעותיו חקוקים שמות הנופלים. כפרי בחר באבן כורכר, הקלה יחסית, שתוצב על גבי האנדרטה הקיימת ולא תכביד עליה.
בניגוד להרגלו, יצר כפרי את הפסל ללא דגם מקדים, חצב ישר באבן את מה שראה בדמיונו – ציפור פצועה, החוסה בצל עלה. כאילו דוגרת, כנפה עולה מן החריש. העלה רענן צומח מעלה.
כך הושלם והוצב הפסל לפני יום הזיכרון.
"… תמיד כשאני בא עם עבודה חדשה ליישוב, מחכים לי כבר חברי ועדת ההנצחה, חברי הועד, ומשפחות שכולות. כשהמשאית מגיעה והמנוף מתחיל לפרוק את האבן המפוסלת, מתאספים מייד המוני סקרנים… תמיד נשארים אחד או שניים, כדי לסייע. אחר כך אני מעדיף לעבוד לבד, בודק את הפסל, איך הוא נראה ואיך הוא מגיב במשך היום לאור המקומי. אז אני מתחיל לשנות פה ושם, עובד בעדינות עם פטיש ואיזמל…" (כפרי על הצבת הפסל במושב)
* צילם י.צפריר

מרדכי כפרי - אנדרטאות ופסלים

בואו לקרוא את הספר "מרדכי כפרי - אנדרטאות ופסלים" ותכירו את הביוגרפיה, התהליכים, התקופות השונות ובעיקר היצירה שהשאירו חותם במקומות רבים.

דילוג לתוכן