מרדכי כפרי
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

אנדרטה לנופלים בשדות מושב אלמגור עד מלחמת ששת הימים

אנדרטת "אלמגור" ניצבת סמוך לכניסה למושב.
במת אבן, הנישאת על שלוש אבני בזלת שעוצבו כמצבת קבורה עתיקה (דולמן),
שרבות כמוה פזורות באזור. עליה ניצבת אבן בזלת נוספת, ובה חצובות שתי דמויות צעירות: האחת של עובד אדמה, הזורע את שדהו ומבטו פונה מערבה, והאחרת, דמות של חייל נושא נשק, שמבטו פונה לעבר סוריה.
בבמה חקוק הפסוק :"לך העם נתנו הם שי".
האנדרטה מנציחה שני חללים חיילים מהאחזות הנח"ל "כורזים", וחמישה פועלים שנהרגו בפיצוץ באזור.

שנת הקמה:

מיקום:

חומר:

מידות:

על הקמת האנדרטה באלמגור
בסוף קיץ 1963, נפלו בכורזים (אלמגור) שני חיילים מהאחזות הנח"ל, בני מושבים.
תנועת המושבים הזמינה אנדרטה לזכרם "שתהיה תל חי של המושבים". הדולמנים שפזורים בכל האזור היוו השראה לדגם שהציע כפרי – דולמן ענק מבזלת, ועליו שתי דמויות, האחת נחלאי זורע בשדה והשנייה, לוחם צופה לכיוון סוריה ונשק בידו. הדולמן מסמל לדעתו של האמן שער לחיים ולביטחון. פסל הזיכרון כולו מסמל בעיניו את כיבוש הנוף על ידי הקרבה אנושית, ואת משימות הנח"ל ויושבי הספר – התיישבות והגנה.
אבני הבזלת הענקיות ליצירת הפסל נמצאו בבניית קריית שמונה של היום, וכפרי שכנע את סולל בונה לשמור עבור האנדרטה ארבע אבנים. כמו במקרים אחרים, כפרי יצא להתמודדות עם האנדרטה בהתלהבות רבה, עם תקציב דל למדי. התגמול הכספי, היה שיקול משני בעבורו. הקמת אנדרטת הדולמן הראשונה בארץ הייתה אתגר מספיק, ואדיר עבורו. כמו תמיד, ראה בעיני רוחו את האבנים מטביעות חותם בשטח לדורות.
בעודו שוקד על מלאכת חקיקת הפסוק וביסוס והצבת העבודה באתר, נהרגו עוד 5 חיילים ואזרחים בתקריות נוספות. כפרי , שנכח במקום בעת התקריות, לא הסכים לראות באנדרטה כיחידה המסמלת אך ורק את הנופלים הראשונים, כטענת מזמיניה. העבודה הסתיימה בתום מלחמת ששת הימים ולאחר עיכובים בתקציב כאשר סוכם ע"י הקהילה לחקוק עליה את שמות כל החללים בשדות אלמגור.

למעבר לכתבה בעיתון במעריב למעבר לכתבה בעיתון דבר

מרדכי כפרי - אנדרטאות ופסלים

בואו לקרוא את הספר "מרדכי כפרי - אנדרטאות ופסלים" ותכירו את הביוגרפיה, התהליכים, התקופות השונות ובעיקר היצירה שהשאירו חותם במקומות רבים.

דילוג לתוכן