מרדכי כפרי
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

אנדרטה לזכר קהילת יהודי צ'רניאקובסקה, וורשה, פולין

האנדרטה כולה סימבולית. בבסיסה חומות סמל לחומות הגטו והמחנות. מעליהם מצבות או בתי העיירה הקטנים מהם יוצא הגויל – סמל לתורה. הגויל חלול ודרכו עולה הלהבה (להבת ההשמדה). מסתיים כהתרסה בצורת האות י' יזכור, יהודי, ישראל וגם ישועה. אחת האנדרטאות או פסלי הזיכרון הראשונים שהוקמו ביד ושם לא לקהילה אלא ליוצאי רחוב. על כך אמר ביאלר, מנהל יד ושם בטקס הגילוי ש'היא כל כך מבטאת את רוח הדברים ורק בזכות הילד (הפסל כפרי) שיצא מהרחוב הזה הסכמנו להקים אנדרטה ליוצאי הרחוב.

שנת הקמה:

מיקום:

חומר:

מידות:

האמן ויצירת פסל זיכרון לשואה

משפחת וולפסדורף חיה ברחוב צ'רניאקובסקה, הרחוב הארוך ביותר בוורשה. רוב תושביו – היו פולנים נוצרים, ביניהם גושים צפופים של דיירים יהודים. בכל ריכוז יהודי כזה היו בתי כנסת, ""חדרים"", בתי ספר וגני ילדים יהודים. קהילות שלמות שנספו. בארץ הקימו יוצאי הרחוב את ארגון יוצאי צ'רנייקובסקה.
כמעט כל בני משפחתו הקרובה של כפרי, כ-170 נפש, נספו בשואה.
כפרי העלה בפני הארגון את הרעיון להנציח את יהודי הרחוב שנספו. הוא הכין דגם מוקטן משיש לאנדרטה, והמתין זמן רב לאיסוף הכספים הדרושים לביצוע הפסל.
כפרי עבד כשנה על הבזלת עבודת פרך, מתחת לסככת פח לוהטת בקיץ וסחופת רוחות וגשמים בחורף. אבק הבזלת שוקע בעורו ורסיסים פוצעים את עיניו. הידיים בלילה גמורות מכאבים, מעבודתן בפטיש ובאיזמלים. עדיין, מידי ערב הוא אומר:""אני מחכה כבר למחרת להמשיך ולגמור את העבודה הזו"", בה הוא משקיע את כל כוחו ונשמתו.
ועדת ארכיטקטים המליצה להציב את האנדרטה ביד ושם.
בטקס הסרת הלוט אמר יו""ר יד ושם, מר ביאלר ""אנחנו עושים אנדרטאות רק לעיירות, לערים, לקהילות שלמות. לא לקבוצות אנשים מרחוב או מקום מסוים. דעו לכם, שרק בזכות הילד שיצא מהרחוב הזה והגה רעיון כל כך מוצלח וטוב, הסכמנו להעמיד יד זיכרון ליוצאי רחוב צ'רניאקובסקה…""
האנדרטה הוסטה ממיקומה בחזית מבנה יד ושם לעת הקמת המוזיאון החדש ונמצאת זמנית באזור האמבולנס עד להצבתה במיקום שיבחר.

מרדכי כפרי - אנדרטאות ופסלים

בואו לקרוא את הספר "מרדכי כפרי - אנדרטאות ופסלים" ותכירו את הביוגרפיה, התהליכים, התקופות השונות ובעיקר היצירה שהשאירו חותם במקומות רבים.

דילוג לתוכן